Aan het woord: Charissa Jagt
Inmiddels heeft Charissa de tool goed leren kennen en deelt ze haar ervaring: van gebruiksgemak tot de invloed op haar werkdruk.
Inspreken op je eigen manier
Charissa gebruikt Robin vooral door na het gesprek haar bevindingen in te spreken via haar laptop. “Dat werkt voor mij het beste. Na het inspreken heb ik vaak een verslag dat, met wat kleine aanpassingen, goed aansluit bij wat ik zelf op papier zou willen hebben.” Ze merkte wel op dat het belangrijk is waar je de laptop plaatst tijdens het inspreken: “Je wil zeker weten dat alles goed wordt opgenomen.”
Ook over de prompts was ze scherp. “Soms was Robin voor mijn stijl te bondig, en dan moet je bewust aangeven dat het uitgebreider mag. Door een paar keer de prompt aan te scherpen – bijvoorbeeld dat Robin moet starten met ‘cliënt vertelt mij…’ – sloot het verslag beter aan bij mijn stijl.”
Eigen stijl, eigen tempo
Een van de belangrijkste pluspunten voor Charissa is de vrijheid om op haar eigen manier te blijven werken. “Iedere behandelaar heeft zijn of haar eigen stijl en ik wil graag de ruimte hebben om die vast te houden. De templategenerator is daarom heel handig, want het biedt een basis die je zelf verder kan aanpassen.” Ze pleit ook voor het uitwisselen van templates tussen collega’s: “Waarom zou je zelf het wiel opnieuw uitvinden om de juiste prompts te bedenken?”
Flexibel starten en snel vertrouwd
Hoewel Charissa weinig begeleiding nodig had, ziet ze de waarde van de inzet van adoptie-Scribes tijdens de opstart voor anderen. “Sommige collega’s vinden dit soort tools spannend of vinden het lastig met prompts te werken. Ik vond het prettig om zelfstandig aan de slag te kunnen, maar andere collega’s kunnen daar direct hulp bij willen. Het is goed dat als je altijd contact kunt opnemen als je ergens tegenaan loopt. Ik wist dat ik een vast aanspreekpunt had, en dat was fijn”.
Tijdswinst op een volle agenda
De grootste winst zit voor haar in het verkorten van de uitwerktijd. “Mijn dagen zitten altijd vol. Dan is het fijn dat je sneller klaar bent met de verslaglegging. Voorheen deed ik daar makkelijk een half uur over, nu is dat meestal nog maar tien tot vijftien minuten, dat is inclusief de dingen die buiten Robin om moeten worden vastgelegd zoals fysieke observaties die Robin niet kan zien of conclusies die ik zelf moet trekken.” De tijdswinst die Robin oplevert, helpt om minder op te zien tegen de administratie. “Dat maakt het werk gewoon wat lichter.”
Op drukke dagen maakt dat echt verschil: “Dan heb je gesprekken achter elkaar en geen tijd om nog lang uit te werken. Nu is het verslag grotendeels al klaar. Je moet nog steeds even checken en aanvullen, maar het scheelt een hoop. Het leven wordt er een stukje gemakkelijker van.”
Ruimte voor verbetering – en voor groei
Charissa ziet ook kansen voor verdere ontwikkeling van Robin. “Als je aanvullingen zou kunnen doen ná het genereren van het verslag via een aparte prompt, of als er een soort ‘samenvattingsfunctie’ komt van eerdere rapportages, dan zou dat echt helpen bij het overzicht in een dossier. En een dicteerfunctie voor observaties en conclusies zou nóg meer tijd schelen.”
Toch is haar oordeel duidelijk: “Ik zou Robin zeker aanbevelen. Het bespaart me tijd en past bij mijn manier van werken. Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar deze tool heeft wat mij betreft veel potentie.”
"Ik ben altijd op zoek naar manieren om administratieve processen te vereenvoudigen."