Aan het woord: Inês Pinheiro
Inmiddels heeft ze met meerdere cliënten en consulttypes ervaring opgedaan en goed zicht op de mogelijkheden van de tool. Wij spraken haar over de impact van Robin op haar werkdag.
Een prettige start zonder drempels
“Het werken met Robin heb ik als heel prettig ervaren,” begint Inês. “De tool is makkelijk in gebruik, overzichtelijk en vooral: hij werkt gewoon. Je verwacht bij nieuwe technologie dat er wel eens iets vastloopt, maar dat is bij mij nog niet gebeurd.” Ook over het opstarten is ze positief verrast. “Ik dacht eerst: o jee, ik moet dit helemaal zelf gaan doen. Maar er was voldoende hulp aanwezig van een adoptie-Scribe en daarna ging het eigenlijk vanzelf.
Gebruiksgemak en rust tijdens het gesprek
Inês is te spreken over de eenvoud van de interface: “je kiest het juiste template, je drukt op de knop ‘starten’, en na afloop kopieer en plak je het verslag in het ECD. Bij intakes met meerdere onderdelen doe ik dat per sectie, bij kortere gesprekken in één keer. Het fijne is dat je als behandelaar de regie houdt: je gebruikt wat je nodig hebt.” Afleiding tijdens het consult? “Juist niet. Het transcript zie ik niet, en eerlijk gezegd heb ik dat ook nooit gemist.”
Stijl, inhoud en flexibiliteit
De kwaliteit van de verslagen is volgens Inês meestal hoog, al merkt ze wel dat het resultaat per gesprek kan verschillen. “Soms is het echt 95% raak, soms wat minder. Dat kan liggen aan het gesprek zelf, of aan hoe goed de cliënt verstaanbaar is. Maar zelfs dan blijft het werkbaar want je kan handmatig nog dingen aanvullen indien nodig.” Ze waardeert de vrijheid om de stijl aan te passen: “Ik hou van kort en bondig, en dat kan gelukkig. Anderen willen misschien uitgebreider. De templategenerator geeft genoeg houvast, maar je kan er altijd je eigen draai aan geven.”
Soepele begeleiding en snelle zelfstandigheid
Ook over de begeleiding bij de start is Inês tevreden: “De adoptie-Scribe hielp me goed op weg, maar na twee keer kon ik het zelfstandig. En als ik nog iets wil vragen, weet ik dat ik altijd terechtkan.” Over de acceptatie door cliënten zegt ze: “Ik leg kort uit dat het helpt bij sneller afronden van de administratie, en dat is voor niemand een probleem. Er wordt niks opgeslagen, dus privacy is gewaarborgd.”
Tijdwinst en lagere werkdruk
Wat Robin haar oplevert? “Tijd, vooral op drukke dagen. Vroeger moest ik na een reeks afspraken nog alle verslagen uittypen. Nu ben ik na een gesprek vaak in vijf minuten klaar. Dat maakt echt verschil. Als je achter elkaar consulten hebt en je weet dat je daarna niet nog een uur hoeft te schrijven, geeft dat rust. Op die piekdagen merk ik echt dat ik minder werkdruk ervaar – en dat maakt mijn werk een stuk lichter en prettiger.”
"Vroeger moest ik na een reeks afspraken nog alle verslagen uittypen. Nu ben ik na een gesprek vaak in vijf minuten klaar."